Miks köisligipääs?

Sama kaua, kui oleme püstitanud maju ja muid ehitisi, on inimesed teinud kõrgtöid, kasutades üles saamiseks erinevaid vahendeid ja meetodeid. Vana-Kreekas ja Egiptuses kasutati pillirookiududest nööri, et töölisi kõrgustesse saada, ning kõrgtöölist on kujutatud ka Bayeux’ vaibal.

Üks varasemaid köisligipääsu viise nägi välja selline: meeskond lasi tööpinna kõrvalt alla oma vaprat/õnnetut kolleegi, kes istus nn Pootsmani toolis – puulaual, mis oli kinnitatud köite külge. Seda meetodit kasutati näiteks Hooveri tammi ehitamisel 1930ndatel aastatel. Meeste ülesandeks oli puhastada kanjoni seinad lahtistest kividest. Üle 90 neist kaotas projekti vältel oma elu ning nende auks on Nevadasse, Boulder Citysse püstitatud mälestusmärk.

Köisligipääs (ingl. Rope Access) hakkas oma praegust kuju võtma 1970ndatel eelkõige Prantsusmaal, kus palgati teede ja raudteede kohal kõrguvate nõlvade stabiliseerimiseks tööle spetsiaalsed mäeeksperdid. 1980. aastate algul moodustus Suurbritannias mitmeid ettevõtteid, mis jätkasid katkestatud töid sildadel, hoonetel ja transporditunnelites. Seejärel liikus majandusharu kiirelt merele, et lahendada keerulise ligipääsetavusega probleeme nafta- ja gaasiplatvormidel. 1987. aastal moodustasid kuus ettevõtet üheskoos IRATA (Industrial Rope Access Trade Association), et ärile hoogu anda ning standardeid kontrollida. Nüüd on IRATA põhimõtteliselt rahvusvaheline köisligipääsu juhtorgan. Kuigi osades riikides on väiksemaid IRATA-sarnaseid organisatsioone, on IRATA ülemaailmselt kõige enam tunnustatud.

Töö

Mõned tööd võivad olla väga igavad ja hõlmata rutiinseid ülesandeid mitte kuigi kõrgel maapinnast. Seega tuleb kasuks rutiinitaluvus ning samuti võime taluda pikki tööpäevi ja perioode kodust eemal.

Teisalt võib kõrgtöö olla põnev ja kaasahaarav – näiteks ronides kuulsatel sildadel ja pilvelõhkujatel või kaugelasuvatel naftapuurplatvormidel. Reisimist võib ette tulla üsnagi palju – mõnikord maailma hämmastavaimatesse eksootilistesse paikadesse, teinekord aga kõige ebameeldivamatesse kohtadesse.

Inimeste tööülesanded selles valdkonnas on väga erinevad, näiteks:

  • Ajalooliste hoonete restaureerimine
  • Akende pesu
  • Hermetiseerimine
  • Telekommunikatsioonitööd
  • Töö elektrituulikutel
  • Värvimine
  • Liivapritsiga puhastus
  • Isoleerimine
  • NDT ehk mittepurustavad katsetused (ingl. non-destructive testing)
  • Keevitamine
  • Elektritööd
  • Paigaldus
  • Geotehnilised tööd

Kvalifikatsiooni omandamine

IRATA süsteem koosneb kolmest järjestikusest sertifitseerituse tasemest. Level 1 on algtase ja Level 2 töötava, kogenud tehniku tase. Level 3 tähistab vastutavat isikut, kes hoiab silma peal kõikidel köietöödel ning tihti kogu objektil. Paljud tugeva kogemustepagasiga kõrgtöötajad jäävad siiski 1. või 2. tasemele, kuna puudub tungiv vajadus omandada 3. tase.

IRATA Level 1 kursusel osalemine maksab 1050 eurot + käibemaks. Tavaliselt koosneb kursus 4-5 õppepäevast ning ühest eksamipäevast. Oma taset tuleb kursusel tõsta või uuendada iga kolme aasta tagant.

Koolituse käigus õpivad kandidaadid tervishoiu ja ohutuse, kasutatavate isikukaitsevahendite (ingl. PPE – personal protective equipment) ja mitmete rippemanöövrite kohta ning päästmise läbiviimise kohta. Muuhulgas ronitakse köitel üles ja alla, vahetatakse köisi, sooritatakse abipunktidega ronimist ning paigaldatakse suunajaid ja vaheankurpunkte. See kõik on päris lõbus ja mitte kuigi stressirikas – eriti neile, kes on ennegi ronimisega kokku puutunud. Teisest küljest nõutakse 3. taseme eksami sooritajatelt võimete piiride kompamist, kuna nemad peavad hakkama saama igasuguste segavate faktorite kiuste keeruliste pääste- ja muude manöövritega.

Töö leidmine

Mitmeid aastaid tagasi oli kõrgtöö peamiselt ronijate pärusmaa, kuid see on järk-järgult muutunud ja nüüd on näha üha vähem ronijaid. Valdav enamus köisligipääsu harrastajatest on oskustöölised, kes on kvalifikatsiooni omandanud oma oskuste mitmekesistamiseks ja mõnikord ka töökoha nõudmisel.
Ülioluline on planeerimine, kuid ka valmisolek plaani hülgamiseks ja karmiks visaduseks olukordades, kus asjad ei lähe nii, nagu lootsid. Palju leidub neid, kes pidevatest muutustest pettuvad ja lõpuks alla annavad, kuigi on kulutanud nii palju aega ja raha enda koolitamisele.

Paljud tööandjad, eriti energiatööstuses, nõuavad spetsiifilisi sertifikaate, mille saamiseks võib olla vajalik paaripäevase kursuse või ka täispika praktika läbimine. Potentsiaalsed uued töötajad peaksid endalt küsima, “Mida on mul pakkuda?”, kuna ainuüksi köisligipääsu sertifikaadist tihti ei piisa.

Tüdrukud?

Daamid on selles majandusharus väga suures vähemuses, kuigi selleks puuduvad tõsiseltvõetavad põhjused. Isegi väidetavates tahumatute meeste kindlustes merel on elu üllatavalt tsiviliseeritud ning halba käitumist lihtsalt ei aktsepteerita. Sellegipoolest tundub olevat õhus justkui nähtamatu tõke, mis muudab naistele sellel alal töö leidmise raskemaks kui meestele. Piisava kogemustepagasi olemasolul ei tohiks aga töö leidmine raske olla, hoolimata soost. Skyproffi meeskonnas on näiteks alati leidunud ka naisterahvaid.

Raha

Tasud on väga erinevad, kuid tavaliselt pakub kõrgeimat palka energiatööstus. Tunnitasu võib varieeruda 6 ja 20 euro vahel. Uue ja kogenematu tehniku jaoks võib see number olla ka kõvasti väiksem, eriti mereplatvormidel. Piisava aja ja kogemustega on aga võimalik saavutada ka väga kõrge palk.

Kas see on seda väärt?

Nende jaoks, kes tahavad kiiret ja lihtsat rahateenimisviisi – arvatavasti mitte. Maailma mastaabis on konkurents tihe ning jala ukse vahele saamine võib olla keeruline. Tihti on töö hooajaline ja tuleb reisida sinna, kus parasjagu tööd on. Teisalt pakuvad paljud suured rahvusvahelised ettevõtted nüüd ka stabiilseid töökohti. On olemas tööotsi, kus oled 2 nädalat järjest mereplatvormidel, töötad selle ajaga 168 tundi kirja ning ülejäänud kuu on vaba. Hoolimata päevast läheb 12 tundi kirja isegi siis, kui tegelikku tööd jõuab teha umbes 6-7 tundi. Teine kord aga peab ronima mitu nädalat järjest mõnes mustas mahutis, mask peas. Tulus on ehitusalpinism siis, kui oled mingis asjas väga efektiivne või sul on väga spetsiifilised teadmised. Muidugi aitab ka see, kui oled valmis reisima ja töötama ebamugavates tingimustes.

Kui oled valmis panustama oma aega ja raha, siis miks mitte? Pead lihtsalt arvestama, et tegu on pikaajalise investeeringuga kasvavasse majandusharusse.

Igaühele oma…

Originaalartikkel ilmunud: https://skyproff.ee/miks-koisligipaas/